Datadrevet velgørenhed erstatter følelser og intuition: Øger effekten af donationer markant

Datadrevet velgørenhed er med til at øge donationers effekt markant. Det betyder samtidig, at man går fra følelser og intuition til at basere beslutninger på dataanalyser - og der er meget at vinde ved at gå mere databaseret til værks, mener gæsterne i denne podcast fra Dansk IT.



I denne episode udforsker vi, hvordan dataanalyse er med til at forandre velgørenhed. Alt for ofte er donationer og velgørenhed drevet af intuitioner og følelser, og der er derfor meget at vinde ved at gå mere databaseret til værks.

Det mener de to gæster i Dansk IT’s podcast. De kommer begge fra Giv Effektivt, en dansk almennyttig forening, hvor data er omdrejningspunktet for at sikre den størst mulige effekt af donationer.

Vi dykker ned i foreningens data-baserede tilgang til at maksimere donationernes effekt gennem omkostningseffektivitetsanalyser og evidensbaserede beslutninger.

Vi skal også tale om, hvordan principperne bag datadrevet velgørenhed kan overføres til andre sektorer, og hvordan IT-professionelle kan anvende lignende metoder i deres arbejde.

Endelig kommer vi naturligvis også til at drøfte de etiske overvejelser ved at kvantificere velgørenhed og diskutere, hvordan denne tilgang kan ændre vores syn på filantropi.

Medvirkende:
Jonas Lindeløv, forperson i Giv Effektivt
Ulrik Johnsen, direktør i Giv Effektivt
Vært: Kim Stensdal, chef for kommunikation og viden i Dansk IT